سالم باش

ساخت وبلاگ

دندانپزشک عمومی بیشتر درمان‌ های مربوط به سلامت دهان از قبیل درمان پوسیدگی، پر کردن دندان، کشیدن دندان، درمان عفونت لثه، روکش کردن دندان و باندینگ کامپوزیت را انجام می ‌دهد. بنابراین، اغلب تجربه دندانپزشکان عمومی در این زمینه متمرکز است. از سوی دیگر، متخصص ارتودنسی دارای تخصص خاص در زمینه درمان‌ های ارتودنسی است و آموزش ‌های خاصی در این زمینه دریافت کرده است. تاکید او بیشتر بر روی اصول ارتودنسی و درمان ‌های مرتبط با ناهنجاری ها و مشکلات دندان است. بنابراین، تجربیات وی اکثرا در این حوزه متمرکز می ‌شود.

برای درمان ‌های ساده ارتودنسی دندان می ‌توانید به دندانپزشک عمومی با تجربه در این زمینه مراجعه کنید. اما برای مشکلات پیچیده ‌تر ارتودنسی، بهتر است به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید.

آن دسته از بیمارانی که ارزش وقت گذاشتن برای انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی را می ‌دانند، اطمینان دارند که انجام این کار به افزایش شانس داشتن یک تجربه دندانپزشکی خوب و دستیابی به نتایج مورد نظر کمک می ‌کند. ماهیت مراقبت ‌های ارتودنسی به گونه ‌ای است که برنامه ‌های درمانی دارای چارچوب های زمانی طولانی مدت هستند و به ‌همین دلیل، مهم است که چه کسی را برای درمان انتخاب می‌ کنید. برخی از ویژگی‌ های یک متخصص ارتودنسی عبارتند از:

  • دانش و تجربه مرتبط با ارتودنسی: بیمارانی که نیاز به درمان ارتودنسی دارند، اگر بخواهند از تجربه رضایت بخشی برخوردار شوند، باید به متخصصان ارتودنسی واجد شرایط و دانش و تجربه مناسب، اعتماد کنند تا بتواند بهترین درمان ارتودنسی (مثلا ارتودنسی نامرئی) را برای بیمار انتخاب کند.
  • همدلی: متخصص ارتودنسی معمولا تلاش می ‌کند تا بیماران در وضعیتی راحت ویزیت و درمان شوند و بتوانند به سادگی درباره دغدغه ‌های خود صحبت کنند.
  • صبر و شکیبایی: مراقبت‌ های ارتودنسی راه حل سریعی نیستند و بیماران گاهی ممکن است از طولانی شدن روند اظهار خستگی کنند. در این شرایط دندانپزشک باید بتواند با صبر و شکیبایی با بیماران برخورد کند و مشوق و حمایت ‌کننده آنها باشد.
  • اشتیاق: اشتیاق یک ویژگی ذاتی است و ارتودنتیستی که به درمان دندان‌ ها علاقه دارد همیشه این اشتیاق را نشان خواهد داد.
  • قابل اعتماد بودن: درست مانند هر حرفه دیگر، قابل اعتماد بودن یک متخصص ارتودنسی نیز در درجه اول اهمیت قرار دارد.
  • فروتنی: ارتودنتیست ‌های موفق متواضع هستند و به بیماران نشان می ‌دهند که برایشان اهمیت دارند.
  • تجربه و تخصص: بهترین متخصصین ارتودنسی همیشه مایلند دانش بیشتری در زمینه کاری خود کسب کنند و به ‌طور مداوم مهارت ‌ها و تکنیک ‌های جدیدی را یاد می‌ گیرند تا از تغییرات ‌روز عقب نمانند و مهم ‌تر از همه، بهترین نتایج و مؤثرترین برنامه‌ های درمانی را ارائه دهند و با بهترین هزینه ارتودنسی دندان های بیمار را درمان کنند.
سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 28 تاريخ : دوشنبه 29 آبان 1402 ساعت: 18:05

هالیتوز یا همان بوی بد دندان مشکلی است که بیش از 50 درصد مردم درگیر آن هستند. این مشکل هم یک مشکل بهداشتی و همینطور اجتماعی است که روابط فرد با اطرافیان را تحت تاثیر قرار می دهد. بوی بدن دهان علت های مختلفی دارد که نباید از آنان سرسری گذشت و همواره باید به دنبال درمان آن بود.

مهم ترین علت های بوی بد دهان

  • بوی بد ناشی از لثه و دندان
  • ناشی از حلق
  • مصرف دخانیات (ترک آن نه تنها بوی بد را درمان می کند، بلکه از مشکلات ریوی و دستگاه تنفسی نیز جلوگیری می کند.)
  • بوی بد ناشی از معده
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان شامل مسواک نزدن منظم و عدم استفاده از نخ دندان در بین دندان ها
  • برخی رژیم های غذایی و لاغری مانند رژیم روزه داری و برنامه های غذایی کم کربوهیدرات
  • بوی بد ناشی از قاعدگی
  • مصرف غذاهای دارای بوی تند و تیز مانند پیاز و سیر
  • خشکی دهان به دلایل مختلف مانند مصرف برخی از داروها، دیابت، اضطراب، کم‌ آبی بدن و افزایش سن
  • مصرف برخی داروها مانند داروهای شیمی درمانی، آرام ‌بخش ‌ها و برخی از مکمل ‌های ویتامینی
  • سنگ لوزه و مشکلات دهان که مکان تجمع باکتری ‌هاست.
  • وجود اجسام خارجی در حفره بینی
  • بیماری هایی مانند دیابت کنترل نوع 2، عفونت ‌های گلو، سینوزیت یا عفونت سینوس ‌ها
  • کتواسیدوز
  • عفونت‌ دندان، زخم‌ های دهان پس از جراحی یا کشیدن دندان، پوسیدگی دندان یا بیماری لثه

راه های از بین بردن بوی بد دهان شامل چه مواردی می شود؟

برای از بین بردن و کشقابله با بوی بد دهان، راه های فراوانی وجود دارد. که در ادامه مقاله برخی از آنان را معرفی می کنیم:

بهداشت صحیح دهان و دندان

اولین و بهترین راه برای کاهش و درمان بوی ناخوشایند دهان، رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان است. مسواک زدن به صورت منظم، استفاده از خمیر دندان ضد باکتری و استفاده از دهان ‌شویه ضد باکتری می‌ تواند به جلوگیری از تشکیل پلاک و حفره در دندان‌ ها کمک کرده و احتمال بروز بیماری ‌های لثه را کاهش دهد.

مصرف داروهای مخصوص

در مواردی که بیماری‌ های زمینه ‌ای باعث بوی بد دهان شده باشند، استفاده از داروهای مخصوص می ‌تواند مؤثر باشد. برای مثال، برای درمان GERD می ‌توان از داروهایی که اسید معده را کاهش می ‌دهند، مانند مسدود کننده‌ هایH2  ، مهار کننده‌ های پمپ پروتون یا هیدروکسید منیزیم، استفاده کرد.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 27 تاريخ : دوشنبه 29 آبان 1402 ساعت: 15:31

خیلی از افراد به دلیل نمایان بودن دستگاه ارتودنسی موقع خندیدن و ظاهر نازیبایی که برای فرد ایجاد می کند، از درمان خود منصرف می شوند. به همین دلیل با پیشرفت علم، ارتودنسی جدیدی با نام ارتودنسی نامرئی به وجود آمده است که انواع مختلفی دارد. این نوع ارتودنسی دندان به دلیل تقاضای زیاد بزرگسالان، به یکی از ئرمان های رایج ارتودنسی تبدیل شده است. ارتودنسی نامرئی انواع مختلفی دارد که در ادامه به توضیح هر یک از این دستگاه ها می پردازیم.

ارتودنسی سرامیکی با براکت های همرنگ دندان

در این نوع درمان، از براکت های سرامیکی و همرنگ دندان به جهت ردیف کردن دندان ها استفاده می شود. این روش ارتودنسی دارای استحکام و زیبایی بالایی است و هیچ مشکلی برای زبان یا گفتار بیمار ایجاد نمی‌ کند. از این روش می‌ توان به ‌طور گسترده برای بهبود استحکام و زیبایی دندان‌ ها استفاده نمود. اما این براکت ها ممکن است به دلیل رنگ شفاف و سفید رنگی که دارند، بیشتر از نوع فلزی در معرض تغییر رنگ قرار بگیرند. به همین جهت رعایت بهداشت دندان ها در این ارتودنسی بسیار با اهمیت تر است.

ارتودنسی لینگوال و یا پشت دندانی

در ارتودنسی پشت دندانی همانطور که از نامش پیداست، دستگاه ارتودنسی به پشت دندان های فک بالا و پایین بیمار متصل می شود. به دلیل سخت بودن نصب این براکت ها در پشت دندان ها و نیازمند تخصص بالا بودن آن، معمولا متخصصان ارتودنسی، استفاده از این دستگاه را توصیه نمی کنند. این ارتودنسی می تواند باعث زخم کردن زبان هم شود. به دلیل تمام موارد گفته شده در بالاتر، هزینه ارتودنسی پشت دندانی به نسبت سایر روش های ارتودنسی نامرئی بیشتر است.

ارتودنسی متحرک نامرئی با پلاک های شفاف

این ارتودنسی با نام ارتودنسی اینویزیلاین نیز شناخته می شود. در این درمان ارتودنسی، از پلاک های شفاف و بی رنگ متحرکی برای درمان ناهنجاری های دندانی استفاده می شود. این پلاک ها را می توان به مدت حداکثر 2 ساعت در روز از دهان خارج کرد. این پلاک ها برای درمان همه ناهنجاری های دندانی و فک قابل استفاده نیست؛ بلکه برای مشکلات خفیف تا متوسط دندانی کاربرد دارد.

انتخاب هر یک از این روش ها برای بیمار به عهده بهترین متخصص ارتودنسی است. اما متخصص ارتودنسی با دندانپزشک عمومی چه فرقی می کند؟ دندانپزشک عمومی بیشتر درمان‌ های مربوط به سلامت دهان از قبیل درمان پوسیدگی، پر کردن دندان، کشیدن دندان، درمان عفونت لثه، روکش کردن دندان و باندینگ کامپوزیت را انجام می ‌دهد.

از سوی دیگر، متخصص ارتودنسی دارای تخصص خاص در زمینه درمان‌ های ارتودنسی است و تاکید او بیشتر بر روی اصول ارتودنسی و درمان ‌های مرتبط با ناهنجاری ها و مشکلات دندان است.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 106 تاريخ : يکشنبه 28 آبان 1402 ساعت: 19:24

بوی بد دهان یکی از رایج ترین مشکلاتی است که افراد را وادار به مراجعه به دندانپزشکی می کند. این مشکل باعث کاهش اعتماد به نفس فرد می شود و معاشرت با دیگران را برای فرد دچار مشکل می کند. به همین دلیل ما در این مقاله تصمیم گرفته ایم تا شما را با مهم ترین علل ایجاد کننده بوی بد دهان و همینطور روش های درمان آنها آشنا کنیم.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

عدم رعایت درست بهداشت دهان و دندان را اصلی ترین علت بوی بد دهان می دانند. با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، ذرات غذایی گیر کرده بین دندان ها از بین می رود و از تولید بوی نامطبوع در دهان جلوگیری می شود. عدم مراقبت منظم می ‌تواند منجر به تشکیل لایه نازکی از باکتری‌ ها (پلاک) شود، که ممکن است لثه ‌ها را تحریک کرده و به آبسه دندان منجر شود.

راه خلی که برای این مشکل وجود دارد، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مداوم است. با اینکار می تواند از تجمع باکتری ها در میان دندان ها و در نتیجه بوی بد دهان جلوگیری کرد.

مصرف برخی مواد غذایی

برخی مواد غذایی مانند سیر و پیاز، بوی شدیدی دارند و مصرف آنها باعث ایجاد بوی بد در دهان می شود. رعایت بهداشت دهان مانند شستن دهان با آب می تواند در کاهش بوی ناشی از مصرف این مواد غذایی موثر باشد.

سنگ لوزه و مشکلات دهان

سنگ‌ های لوزه و چرک لوزه که مکان تجمع باکتری ‌هاست، ممکن است منبع بوی بد دهان باشند. عفونت‌ دندان ، زخم‌ های دهان پس از جراحی یا کشیدن دندان، پوسیدگی دندان یا بیماری لثه نیز می ‌توانند به بوی بد دهان منجر شوند. مراقبت دقیق از بهداشت دهان، مسواک زدن منظم و مراجعه به دندانپزشک به عنوان یک رویه پیشگیری، می ‌تواند از تجمع باکتری ‌ها جلوگیری کرده و به حفظ بهداشت دهان کمک کند.

کتواسیدوز

وقتی سطوح انسولین در بدن بسیار پایین است و از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می ‌شود، کتون‌ ها تولید شده و موجب تولید بوی ناخوشایند می ‌شوند. درمان دیابت توسط پزشک و کنترل منظم سطوح انسولین، می ‌تواند به جلوگیری از کتواسیدوز و بوی بد دهان کمک کند.

برخی بیماری ها

بیماری ‌هایی مانند دیابت کنترل نشده، کتواسیدوز دیابتی، خشکی دهان، عفونت ‌های گلو، سینوزیت یا عفونت سینوس ‌ها ممکن است بوی بد دهان ایجاد کنند. مداومت و کنترل بیماری‌ های اساسی، مشاوره با پزشک و پیگیری درمان‌ های تعیین شده می‌ تواند به کاهش بوی بد دهان کمک کند.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 86 تاريخ : يکشنبه 28 آبان 1402 ساعت: 17:44

این روزها تزریق فیلر یکی از روش های پرطرفدار زیبایی و جوانسازی پوست و همینطور حجم دهید به نواحی مختلف صورت و بدن است. اما تنها با تزریق نمی توان 100 درصد به نتیجه دلخواه خود رسید. بلکه باید مراقبت های بعد از تزریق فیلر را به درستی رعایت کرد تا بتوان به نتیجه مدنظر خود رسید.

فیلر چیست؟

در ابتدا لازم می دانیم که تعریف کوتاهی از فیلر در اختیارتان قرار دهیم. فیلر یا پر کننده های پوستی، موادی طبیعی یا مصنوعی هستند که به داخل بافت های صورت و چین و چروک ها تزریق می شوند. کسانی که به دنبال این روش زیبایی می روند دوره نقاهتی را سپری نخواهند کرد و عوارض جانبی به وجود آمده در آن ها بسیار کم است. البته این در صورتی است که مراقبت های بعد از تزریق فیلر را به درستی رعایت کنند.

تزریق فیلر در چه مواردی کاربرد دارد؟

مراقبت های بعد از تزریق فیلر شامل چه مواردی می شود؟

همانطور که اشاره کردیم مراقبت های بعد از تزریق فیلر، بر روی نتیجه حاصل از تزریق و ماندگاری آن تاثیر بسیاری دارد. در ادامه به برخی از مهم ترین مراقبت ها اشاره می کنیم:

  • ماساژ دادن ناحیه تزریق شده را فراموش کنید.  زیرا با این حرکت ممکن است ژل تزریق شده را حرکت دهید و باعث نامتقارن شدن نتیجه درمان شود.
  • از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین، نوافن، انواع ویتامین و … به مدت سه روز خودداری کنید. زیرا این داروها باعث کبودی بیشتر در ناحیه تزریق شده می شوند.
  • استفاده از کمپرس یخ را می توان اولین و مهم ترین مراقبت بعد از تزریق فیلر دانست و معمولا در کلینیک زیبایی به شما داده می شود تا از همان دقایق اولیه بر روی ناحیه تزریق شده قرار دهید.
  • اگر می خواهید به طور کامل از فیلر تزریق شده خود مراقبت کنید، به مدت چند روز از گرمای شدید و نور خورشید دوری کنید. اگر تزریق در ناحیه صورت انجام داده اید هنگام بیرون رفتن در طول روز استفاده از کلاه لبه دار را فراموش نکنید.
  • در دو روز اول تزریق به توصیه پزشکان از انجام فعالیت های بدنی و ورزش شدید خودداری کنید.

منبع: zibaieclinic.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 64 تاريخ : شنبه 27 آبان 1402 ساعت: 19:27

امروزه افراد به دنبال روش های سریع برای لاغری و کاهش وزن هستند و سریعترین آنها استفاده از جراحی لاغری به منظور کاهش وزن است. حیلی از افراد فکر میکنند که با انجام جراحی، پروسه لاغری آنها به پایان رسیده است. در حالی که اینگونه نیست و این تازه ابتدای مسیر لاغری است. بیمار با رعایت یک برنامه غذایی بعد از اسلیو معده می تواند به هدف لاغری خود برسد. در این مقاله قصد داریم تا برنامه هفته به هفته رژیم غذایی مناسب بعد از جرحای اسلیو را برای شما شرح دهیم.

بهترین رژیم غذایی بعد از اسلیو معده

همانطور که تا اینجای مقاله متوجه شده اید، رعایت تغذیه بعد از جراحی اسلیو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چون در طی جراحی حجم زیادی از معده بیمار برداشته شده است و برای مدتی هورمون گرسنگی فرد از کار می افتد، در روزهای ابتدایی بعد از جراحی باید مایعات و غذاهای نرم استفاده کنید و از مصرف غذاهای جامد و پرچرب خودداری کنید.

هفته اول بعد از عمل

معده جدید شما بعد از عمل به رژیم و زمان نیاز دارد تا به نتیجه و وزن دلخواه برسد. بنابراین در روزهای ابتدایی برای جلوگیری از بروز اسهال، یبوست و نشتس معده باید مایعات فراوانی مصرف کرد و از مصرف نوشیدنی های کافئین دار و گازدار خودداری کرد.

بیشتر بخوانید: انواع رژیم های لاغری

7 تا 14 روز بعد از عمل

در هفته دوم بعد از عمل لاغری می توان به مقدار کمی سوپ های رقیق را نیز به برنامه غذایی خود اضافه کرد. توصیه می شود در این هفته حتما شیک های بدون قند دارای پروتئین مصرف کرد. همچنین مصرف پودینگ های بدون چربی و بدون قند بسیار مفید هستند.

هفته سوم بعد از جراحی اسلیو

با شروع هفته سوم، پزشک متخصص به شما اجازه خوردن غذاهای نرم و پوره شده را می دهد. در این هفته مصرف تخم مرغ به شکل آبپز و یا املت برای تامین پروتئین بدن ضروری است. پیشنهاد می کنیم که موز و آووکادوی نرم و پوره شده را در برنامه این هفته خود بگنجانید.

1 ماه بعد از عمل

بعد از گذشت یک ماه از عمل لاغری اسلیو غذاهای جامد به رژیم غذایی اضافه می شوند. در این دوره رعایت نکات تغذیه سالم از اهمیت بسیاری برخوردار است. توجه داشته باشید که همچنان باید از غذاهای پرچرب و دیر هضم خودداری کنید. مصرف انواع میوه ها، پنیر کم چرب، مرغ و ماهی، سیب زمینی پوره شده و سبزیجات پخته شده در این بازه زمانی توصیه می شود.

بعد از گذشتن از این فازها، می توان با داشتن یک رژیم تثبیت وزن نتیجه تلاش های خود را فیکس کرد.

منبع: dietplanner.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 157 تاريخ : شنبه 27 آبان 1402 ساعت: 19:26

بوی بد دهان که نام علمی آن هالیتوز یا هالیتوزیس است، از رایج ترین مشکلات مراجعان هنگام مراجعه به دندانپزشکی است و در زندگی معمولی برای همه ما ممکن است به وجود بیاید. این موضوع می ‌تواند بر روابط اجتماعی و شخصی فرد تاثیر گذار باشد و باعث از دست رفتن اعتماد به نفس شود. اما علت بوی بد دهان چیست؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی علل اصلی بوی بد دهان بپردازیم.

مهم ترین علل بوی بد دهان

دلایل زیادی برای توجیه این مشکل یا معضل شایع وجود دارد اما به نظر می رسد که مهم ترین علت های بوی بد دهان این ها هستند:

مصرف دخانیات مخصوصا سیگار و قلیان

دخانیات نه تنها به سلامت دستگاه تنفسی و ریه های فرد آسیب وارد می کند، بلکه می تواند یکی از اصلی ترین دلایل بوی بد دهان نیز باشد. نیکوتین موجود در سیگار با تحریک دریچه بین مری و معده، افزایش رفلاکس اسید معده و حتی خشک شدن بزاق، این بو را به وجود می‌ آورد.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

عدم رعایت درست بهداشت دهان و دندان را اصلی ترین علت بوی بد دهان می دانند. با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، ذرات غذایی گیر کرده بین دندان ها از بین می رود و از تولید بوی نامطبوع در دهان جلوگیری می شود.

خشکی دهان

بزاق به طور طبیعی دهان را پاک کرده و از خشک شدن جلوگیری می ‌کند. اگر دلیل خشکی دهان طبیعی یا بر اثر بیماری خاصی باشد، ممکن است بوی بد دهان به وجود آید. این مشکل می ‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد؛ برخی از داروها، دیابت، اضطراب، کم‌ آبی و افزایش سن از مواردی هستند که می ‌توانند به خشک شدن دهان منجر شوند.

مصرف برخی داروها

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم، خشکی دهان و کاهش بزاق دهان نیز می تواند یکی از دلایل بوی نامطبوع در دهان باشد. در همین راستا باید گفت که برخی از داروها نیز با کاهش بزاق دهان می توانند باعث ایجاد بوی بد در دهان شوند. علاوه بر این، تجزیه برخی داروها مانند نیترات‌ ها (برای درمان دردهای قلبی)، داروهای شیمی درمانی، آرام ‌بخش ‌ها و برخی از مکمل ‌های ویتامینی، ممکن است بوی بد دهان را تشدید کنند.

گیر کردن اجسام خارجی

در صورتی که جسم خارجی در حفره بینی گیر کرده باشد، به خصوص در کودکان، ممکن است بوی بد دهان ایجاد شود. این مسئله معمولا در کودکان دیده می ‌شود و نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 85 تاريخ : شنبه 27 آبان 1402 ساعت: 17:27

چگونه می توان به وسیله ارتودنسی دندان ها را صاف کرد در حالی که کسی متوجه قرار داشتن ئستگاه ارتودنسی در دهان نشود؟ خیلی از افراد به دلیل ظاهر شاید نامناسبی که براکت های ارتودنسی در دهان بیمار به هنگام خنده ایجاد می کنند، از درمان ارتودنسی منصرف می شوند. برای حل این مشکل، درمان ارتودنسی نامرئی به بازار آمد تا بتوان با استفاده از آن از ظاهر نامناسب دستگاه ارتودنسی در دهان جلوگیری کرد.

انواع ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی به طور کلی به دو دسته متحرک و ثابت تقسیم بندی می شود. در ادامه به معرفی انواع ارتودنسی نامرئی می پردازیم:

  • ارتودنسی ثابت سرامیکی
  • ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی
  • ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف متحرک

دلایل تفاوت هزینه ارتودنسی نامرئی با مرئی

یک سری دلایل وجود دارد که باعث می شود هزینه کلی دستگاه های ارتودنسی نامرئی از نوع مرئی آن بیشتر باش. این دلایل شامل موارد زیر می شود:

قابل مشاهده نبودن این دستگاه ها

یکی از علل اصلی افزایش قیمت ارتودنسی نامرئی، ویژگی کمتر قابل توجه بودن آن است. این ویژگی به عنوان برتری اصلی ارتودنسی نامرئی محسوب می ‌شود. بسیاری از افراد ترجیح می ‌دهند هزینه بیشتری پرداخت کنند تا اطرافیان از درمان ارتودنسی آنها مطلع نشوند. به همین دلیل، دستگاه‌ های نامرئی گران ‌تر از دستگاه‌ های مرئی می ‌باشند.

دشوار بودن نصب برخی دستگاه های نامرئی

نصب برخی دستگاه های نامرئی ارتودنسی پیچیده است؛ مانند ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی. قرار دادن و نصب براکت ها و سیم ارتودنسی در پشت دندان ها سخت تر از جلوی دندان است و برای نصب آن متخصص ارتودنسی باید مهارت بالایی داشته باشد. به همین دلیل هزینه درمان با ارتودنسی پشت دندانی از نوع معمولی آن بیشتر است.

طولانی تر بودن مدت زمان درمان

براکت های مورد استفاده در ارتودنسی سرامیکی، ابعاد بزرگتری داشته و به نسبت نوع فلزی آن مقاومت کمتری دارند. این براکت ها تا حدی شکننده هستند و مانند براکت های فلزی نمی توان به آن ها فشار زیادی وارد کرد چون ممکن است بشکنند. به همین دلیل باید به مرور و کم کم آنها را تحت فشار قرار داد. همین باعث طولانی تر شدن پروسه درمان با ارتودنسی سرامیکی می شود.

متخصص ارتودنسی فردی است که پس از اتمام تحصیلات دندانپزشکی عمومی، وارد شاخه ارتودنسی شده و با گذراندن آموزش ‌ها و کسب مهارت‌ های ویژه، توانسته است در این زمینه تخصص کسب کند. از آنجایی یکی از اقدامات حیاتی در مسیر زیبایی دندان ها، ارتودنسی دندان است، با انتخاب یک متخصص ارتودنسی مناسب می توان نتیجه موفقیت آمیز درمان دندان های خود را تضمین کرد.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 58 تاريخ : شنبه 27 آبان 1402 ساعت: 17:27

خیلی از افراد چاق با گرفتن انواع رژیم های لاغری و همینطور ورزش، به نتیجه دلخواه خود از لاغری نمی رسند. در این شرایط این افراد به سراغ روشی سریعتر می روند و آن هم جراحی لاغری است. اسلیو معده یکی از رایج ترین عمل های لاغری است که در سرتاسر جهان طرفداران بسیاری دارد. خیلی از افراد فکر می کنند که با انجام عمل لاغری پروسه لاغریشان به پایان رسیده است و دیگر دوران طلایی زندگی شان با یک هیکل جدید و زیبا شروع شده است. در حالی که اینگونه نیست و جراحی تازه ابتدای مسیر لاغری است.

داشتن یک برنامه غذایی مناسب بعد از اسلیو معده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ما در این مقاله قصد داریم درباره تغذیه بعد از اسلیو معده به طور مفصل صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

عمل اسلیو معده چگونه انجام می شود؟

جراحی اسلیو معده یک عمل لاغری است که به روش لاپاراسکوپی و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. این جراحی برای افراد چاقی که شاخص توده بدنی آنها 40 و بالاتر از آن است، قابل انجام است. در طی این عمل، جراح بخش بزرگی از معده را برش زده و از بدن خارج می کند؛ در نتیجه حجم کوچکی از معده باقی می ماند که تنها 20 درصد از آن است. با کم شدن حجم معده، غذای مصرفی فرد هم کم شده در نتیجه میزان کمتری کالری به بدن می رسد و بعد از مدتی کاهش وزن چشمگیر اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید: پشیمانی بعد از عمل اسلیو معده

هفته به هفته یک رژیم غذایی مناسب بعد از اسلیو

داشتن یک رژیم غذایی سالم و اصولی بعد از اسلیو معده بسیار مهم است. معمولاً پزشک توصیه می کند بعد از انجام عمل، مایعات و غذاهای نرم میل کنید و از مصرف غذاهای پرچرب بپرهیزید. در ادامه، رژیم غذایی مناسب در بازه های مختلف بعد از عمل را شرح می دهیم:

هفته اول

معده جدید شما بعد از جراحی به زمان نیاز دارد تا به شرایط عادت کند و نتیجه دلخواه را به شما بدهد. به همین دلیل در هفته اول بعد از جراحی اسلیو معده، بیمار باید فقط مایعات بنوشد. اما لازم به ذکر است که از مصرف نوشیدنی های گازدار و دارای کافئین پرهیز کنید.

هفته دوم

در هفته دوم، برنامه غذایی اسلیو معده بیمار با هفته اول تفاوت هایی دارد؛ به این صورت که می توان در این هفته سوپ های رقیق، شیک های پروتئینی و ماست یونانی کم چرب نیز مصرف کرد. در این هفته افزایش اشتها و میل به خوردن غذا طبیعی است اما هم چنان باید از مصرف غذاهای جامد و پرچرب خودداری کنید.

هفته سوم

با شروع سومین هفته شما می توانید غذاهای نرم و پوره شده را به رژیم غذایی بعد از اسلیو معده اضافه کنید. بهتر است غذاهایتان سرشار از فیبر و پروتئین باشد.

منبع: weightlossurgery.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 56 تاريخ : چهارشنبه 24 آبان 1402 ساعت: 19:47

با توجه به توجه روز افزون افراد به درمان مشکلات دندانی و اصلاح طرح لبخند خود از طریق ارتودنسی دندان، این شاخه از علم دندانپزشکی در چند سال اخیر پیشرفت زیادی پیدا کرده است و انواع مختلفی از آن به وجود آمده است. امروزه نوعی از ارتودنسی دندان رایج شده است که تحت عنوان ارتودنسی نامرئی شناخته می شود و طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. در این مقاله قصد داریم تا درباره انواع ارتودسی نامرئی توضیحاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

ارتودنسی نامرئی همانطور که از نامش پیداست، به استفاده از دستگاهی برای درمان ناهنچاری های فک و دندان اشاره می کند که قابلیت دیده شدن توسط افراد مختلف را ندارد و در حقیقت به روش های مختلفی نامرئی هستند. از آنجایی که بزرگسالان بیشتر از کودکان در جامعه حضور دارند، این نوع درمان در ارتودنسی بزرگسالان بیشتر به چشم می خورد.

انواع ارتودنسی نامرئی

انواع ارتودنسی نامرئی به دو دسته اصلی تقسیم می شود: ارتودنسی نامرئی ثابت و ارتودنسی نامرئی متحرک. در ادامه به معرفی هر یک از انواع ارتودنسی نامرئی می پردازیم.

ارتودنسی نامرئی متحرک

با اینکه ارتودنسی نامرئی انواع مختلفی دارد اما از آنجایی که نوع متحرک آن از همه رایج تر است، وقتی حرف از ارتودنسی نامرئی می شود، معمولا منظورمان همین نوع ارتودنسی متحرک نامرئی یا اینویزیلاین است. در این تکنولوژی ارتودنسی شفاف، پلاک های شفاف و بی رنگی بر روی دندانها قرار می گیرند که به سختی دیده می شوند. این الاینرها هر 2 هفته یکبار باید تعویض شود و با قالب بعدی جایگزین شوند تا به مرور باعث جابجایی دندان های شوند.

ارتودنسی نامرئی سرامیکی

یکی دیگر از انواع ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی سرامیکی است که به وسیله براکت های همرنگ دندان و سرامیکی به منظم کردن دندان های بیمار می پردازد. براکت های این ارتودنسی از نوع فلزی آن شکننده تر بوده و بیشتر در معرض خراب شدن و شکستن قرار دارد. همچنین به دلیل رنگ سرامیکی که دارد ممکن است سریع رنگ بگیرند.

ارتودنسی نامرئی لینگوال

نوع دیگری از ارتودنسی نامرئی که مانند ارتودنسی سرامیکی در دسته ارتودنسی ثابت قرار می گیرد، ارتودنسی پشت دندانی یا ارتودنسی لینگوال می باشد. در این روش ارتودنسی سیم ها و براکت ها در پشت دندان های فک بالا و پایین کار گذاشته می شوند و قابل رویت نیستند. از آنجایی که وجود دستگاه ارتودنسی در پشت دندان ها و برخورد آن با زبان می تواند آزار دهنده باشد، معمولا متخصص ارتودنسی این نوع روش را به بیماران پیشنهاد نمی کند.

منبع: bestdentists.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 52 تاريخ : چهارشنبه 24 آبان 1402 ساعت: 18:12

در برخی موارد، رشد فک کودکان به صورت نامتعادل است که می تواند به دلایل محیطی و یا وراثتی باشد. مسائل مربوط به همترازی فک ها در کودکان بسیار رایج است. در این شرایط می توان از ارتودنسی کودکان برای برطرف کردن مشکلات فکی یا دندانی کودک استفاده کرد. سلامت دهان و دندان در هر سنی مهم است، اما هنگامی که دندان های شیری فرزند شما جای خود را به دندان های دائمی می دهند، مشکلات فکی و دندانی نیز ظاهر می شوند. اگر در این سن مشکلات او شناسایی شود، درمان آن بسیار راحت تر صورت می گیرد.

درمانی که به برطرف کردن مشکلات و ناهنجاری های دندانی در بزرگسالان می پردازد، ارتودنسی بزرگسالان نام دارد و به درمانی که برای پیشگیری از رشد نامنظم دندان ها و درمان به موقع مشکلات دندانی در کودک استفاده می شود، ارتودنسی کودکان گفته می شود.

مشکلاتی که نیازمند درمان ارتودنسی کودکان هستند

  • باز ماندن دهان در اغلب اوقات و تنفس دهانی
  • دندان های شلوغ یا کج
  • ناهماهنگی در رشد فک ها ( جلو یا عقب زدگی یکی از فک ها)
  • مکیدن انگشت شست بعد از پنج سالگی
  • ساختار غیر معمول فک
  • فاصله بین دندان های جلو حین بستن دهان
  • وجود فاصله بین دندانی زیاد
  • زودتر یا دیرتر افتادن دندان شیری

مدت زمان درمان ارتودنسی کودکان چقدر است؟

در کا طول درمان ارتودنسی به نوع و شدت مشکل دندان و فک و همینطور وشعیت کلی دندان های کودک بستگی دارد. در صورتی که در فاز اول ارتودنسی  دندان از فضا نگهدارنده یا وسیع کننده کام استفاده شود، ممکن است از 4 تا 8 ماه طول بکشد تا مشکل دندان او برطرف شود. در فاز دوم ارتودنسی که می توان از ارتودنسی ثابت استفاده کرد نیز مدت درمان ارتودنسی بین 6 ماه 1.5 سال طول می کشد.

سن مناسب برای ارتودنسی کودکان

بهتر است کودکان با شروع رشد اولین دندان شیری خود، به دندانپزشک و متخصص ارتودنسی مراجعه کنند و مورد معاینه قرار بگیرند. در این مراجعه می توان مشکلات فک و یا دندان ها را خیلی زود شناسایی و اقدام به درمان کرد. اغلب کودکان تمام دندان های دائمی خود را تا سن 13 سالگی دارند. اما رشد فک در اواخر نوجوانی متوقف می شود و درمان ارتودنسی در این سن قدری دشوارتر است. اگر مشکلات فکی تا قبل از 13 سالگی برطرف نشود، ممکن است در آینده راهی جز جراحی باقی نماند. پس بهترین سن درمان ارتودنسی در کودکان بین 10 تا 13 سالگی است.  

منبع: implantdr.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 69 تاريخ : چهارشنبه 24 آبان 1402 ساعت: 18:11

همه ما روزانه کلمات کالری مواد غذایی، مصرف فلان قد کالری در روز و ... را از زبان اطرافیانمان شنیده ایم. اما واقعا می دانید که کالری چیست؟ یا می دانید کالری در بدن ما چه نقشی دارد؟ برای اینکه به پاسخ این سوالات دست پیدا کنید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید.

کالری چیست؟

کالری یک واحد اندازه گیری برای میزان انرژی در شیمی و فیزیک است و به صورت فیزیکی به معنای مقدار گرمای لازم برای افزایش دمای یک گرم آب به اندازه یک درجه سلسیوس است. معمولا ما از این واژه برای بیان انرژی مواد غذایی و انرژی مورد نیاز برای بدن و یا انرژی مصرفی در بدن استفاده می کنیم. به مقدار انرژی که با خوردن مواد غذایی وارد بدن می شود و یا مقدار انرژی که بدن برای انجام سوخت و ساز مصرف می کند، کالری گفته می شود.

بیشتر بخوانید: رژیم کالری شماری

کالری در بدن چه نقشی بازی می کند؟

بدن یزا اناحم فعالیت های روزانه، سوخت و ساز بدن و در نتیجه زنده ماندن، به انرژی نیاز دارد و این انرژی از طریق مصرف مواد غذایی دریافت می شود. انرژی دریافت شده از مواد غذایی بیشتر حاوی درشت مغذی ها است. انرژی حاصل از درشت مغذی های پروتئین، چربی، کربوهیدرات به ازای هر گرم از آن ها به ترتیب ۴، ۹، ۴ کالری است. هنگامی که این انرژی وارد بدن می شود باید در سیستم گوارش هضم و جذب شود.

سلول های بدن نیز برای انجام وظایف روزانه خود به انرژی نیاز دارند که آن را از طریق مواد جذب شه بدست می آورند. مواد مغذی مورد نیاز بدن از طریق جریان خون به سلول هایی که به آن ها نیاز دارد، وارد می شوند. این انرژی برای برای سوخت و ساز بدن، پیام رسانی، عضله سازی و تولید سلول های جدید مصرف می شود.

کالری مورد نیاز روزانه برای افراد مختلف

همان طور که گفتیم انرژی مورد نیاز روزانه هر فرد به شاخص توده بدنی یعنی سن، قد و وزن بستگی دارد. در محاسبه کالری روزانه، شاخصه های سن، قد و وزن افراد دخیل هستند.

کالری مصرفی و دریافتی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

کالری دریافتی به مقدار انرژی که فرد از طریق غذا دریافت می کند گفته می شود. از طرفی به انرژی که فرد برای انجام فعالیت ها و سوخت و ساز بدن مصرف می کند نیز کالری مصرفی گفته می شود.

منبع: foodonly.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 38 تاريخ : چهارشنبه 24 آبان 1402 ساعت: 14:55

یکی از رایج ترین و سریع ترین روش های لاغری، جراحی برای کاهش وزن است. خیلی از افراد با وجود استفاده از انواع رژیم ها و حرکات ورزشی مختلف، نتوانسته اند به تناسب اندام و لاغری مدنظر خود دست پیدا کنند. به همین دلیل به سراغ جراحی های لاغری می روند که باعث می شود بتوانند سریع تر به هیکل مدنظر خود برسند. اما باید به این نکته توجه کرد که انجام جراحی پایان راه نیست، بلکه تازه ابتدای مسیر لاغری است.

فرد بعد از جراحی لاغری باید رژیم غذایی خاصی که توسط بهترین جراح اسلیو تجویز شده است را دنبال کند تا بتواند به تناسب اندام خود دست پیدا کند. رعایت این رژیم نه تنها به شما در کاهش وزن کمک می ‌کند، بلکه به بهبود کیفیت زندگی، کاهش خطر برخی بیماری ‌ها و افزایش انرژی و سلامت عمومی شما نیز کمک می ‌کند.

آشنایی هفته به هفته با رژیم اسلیو

رژیم اسلیو به شما کمک می ‌کند تا به بهترین شکل ممکن کاهش وزن مورد نظر خود را داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا بهتر با رژیم اسلیو آشنا شوید.

رژیم اسلیو برای هفته اول بعد از عمل

در هفته اول پس از جراحی اسلیو معده، بیماران تنها می ‌توانند مایعات مصرف کنند. زیرا در جراحی اسلیو هورمون گرسنگی برای مدتی برداشته می شود و همین باعث می شود که بیماران احساس گرسنگی کمتری بکنند و علاقه چندانی به غذا خوردن نداشته باشند. این نوشیدنی ها می‌ توانند شامل موارد زیر باشند:

  • شیر
  • آب
  • آب گوشت رقیق
  • آب گوجه ‌فرنگی و سبزیجات
  • نوشیدنی‌ های بدون قند و بدون گاز

رژیم هفته دوم بعد از جراحی اسلیو

در هفته دوم بعد از جراحی اسلیو معده، بیماران به تدریج می ‌توانند مایعات غلیظ ‌تری را مصرف کنند. این مواد غذایی شامل موارد زیر می شوند:

  • پودینگ بدون قند
  • شیر و ماست بدون چربی
  • انواع سوپ‌ های رقیق و میکس شده
  • پوره سیب

رژیم اسلیو برای هفته سوم پس از عمل

در هفته سوم پس از عمل اسلیو معده، بیماران می ‌توانند غذاهای نرم و پوره شده را مصرف کنند. همچنین، بیماران مجاز به مصرف پوره سیب‌ زمینی، سبزیجات، میوه‌ ها، لوبیا، ماهی و غذاهای نرم و مخلوط شده هستند. از خوردن غذاهای زیر باید در این هفته از رژیم هم هنوز خودداری کرد:

  • غذاهای نشاسته ‌دار مانند نان و ماکارونی
  • اسموتی های قند دار
  • غذاهایی که دارای چربی و کالری بالایی هستند مانند شکلات، بستنی، کیک و ...
  • غذاهای جامد و دیر هضم
سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 58 تاريخ : دوشنبه 22 آبان 1402 ساعت: 14:52

به دلیل رواج زندگی ماشینی و پشت میز نشینی، چاقی و اضافه وزن روز به روز در جامعه گسترش بیشتری پیدا می کند و بحث تغذیه و سلامت روز به روز برای ما چالش برانگیز تر می شود. به همین دلیل انواع رژیم های لاغری به وجود آمده اند تا بتوانند ما را به هدف لاغری و تناسب اندام مدنظرمان برساند. در این مقاله سعی داریم تا به معرفی 3 تا از معروف ترین این رژیم های لاغری بپردازیم.

رژیم مدیترانه ای چیست و چگونه باعث لاغری می شود؟

رژیم مدیترانه ای از الگوی تغذیه ای مردمی که در نواحی ساحلی دریای مدیترانه زندگی می کنند الهام گرفته است. این رژیم نه تنها می تواند باعث کاهش وزن شما شود، بلکه به شما کمک می کند تا از بروز مشکلاتی مانند سکته، حمله‌ قلبی، دیابت و حتی مرگ زودرس جلوگیری کنید. رژیم غذایی مدیترانه ای یک برنامه کاملا سلامت محور و متنوع است و به این دلیل شهرت بسیاری پیدا کرده است.

در این رژیم غذایی، مصرف گوشت قرمز، غذاهای شیرین و محصولات لبنی (به استثناء مقادیر محدود ماست و پنیر) محدود می‌ شود یا از منو حذف می ‌گردد.

رژیم فستینگ چگونه باعث لاغری می شود؟

رژیم فستینگ به رژیم روزه داری نیز معروف است زیرا قواعد و اصول آن مانند روزه گرفتن است. در اصل این رژیم، غذا خوردن فرد را در چهارچوب ساعات معینی قرار می دهد و همین باعث کاهش کالری دریافتی فرد و در نتیجه لاغری او می شود. این رژیم غذایی انواع مختلفی دارد که معروف ترین آن رژیم فستینگ 8 16 است. این رژیم به این صورت است که شما 16 ساعت از روز را بدون مصرف کالری سر می کنید و تمامی نیازهای غذایی بدن خود را در طول ۸ ساعت باقی‌ مانده تامین می ‌کنید.

با رژیم گیاهخواری آشنا شویم

مردم رژیم گیاهخواری را به دلایل مختلفی مانند مذهبی، اهمیت به حقوق حیوانات و همینطور دلایل زیست محیطی انتخاب می کنند. این رژیم انواع مختلفی دارد که مهم ترین آنها شامل موارد زیر می شود:

رژیم لاکتو گیاه ‌خواری: در این رژیم، گوشت، ماهی و مرغ از رژیم غذایی حذف می‌ شود، اما تخم ‌مرغ و محصولات لبنی در رژیم مجاز هستند.

رژیم لاکتو اوو گیاه‌ خواری: افراد در این رژیم گوشت، ماهی، مرغ و تخم‌ مرغ را از رژیم خود حذف می ‌کنند، اما محصولات لبنی در وعده‌ های غذایی خود مصرف می ‌کنند.

رژیم وگان: رژیم وگان گیاه ‌خواری سخت ‌ترین رژیم گیاه ‌خواری است و همه انواع گوشت، ماهی، تخم ‌مرغ، محصولات لبنی و مواد خوراکی حاوی آ‌نها از رژیم غذایی حذف می ‌شوند.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 45 تاريخ : دوشنبه 22 آبان 1402 ساعت: 14:49

در دنیای امروز، تعداد زیادی از ما با چالش‌ های مختلفی در زمینه تغذیه و سلامت رو به‌ رو می ‌شویم. از یک سو، ممکن است بخواهیم وزن خود را به منظور شرکت در مراسم و یا مناسبتی به صورت سریع کاهش دهیم تا به اهداف سلامتی و زیبایی ‌مان برسیم. رژیم آب درمانی و رژیم شوک یکی از انواع این رژیم های سریع لاغری هستند که می توانید از آنان استفاده کنید. این رژیم‌ ها با اصول و روش‌ های خاص خود به بهبود وضعیت فیزیکی و روحی افراد می ‌پردازند.

رژیم لاغری با آب چه نقشی در لاغری افراد دارند؟

در این رژیم لاغری، وعده های غذایی افراد محدود به آب می شود. رژیم آب درمانی ادعا می کند که علاوه بر لاغری سریع، می تواند به عنوان یک رژیم تصفیه کننده و پاک کننده نیز عمل کند و به بهبود و کنترل برخی از مشکلات بدن بپردازد. در این رژیم، تنها مواد غذایی مجاز آب است و کالری دریافتی صفر می باشد. انواع مختلفی از رژیم آب وجود دارد، اما نقطه مشترک آنها تنها مصرف آب و حذف دیگر مواد غذایی است.

آیا واقعا می توان با آب درمانی به کاهش وزن دست پیدا کرد؟

در این رژیم به دلیل نرسیدن مواد مغذی به بدن، فرد با کاهش وزن سریع روبه رو می شود؛ اما لازم به ذکر است که این وزن از دست رفته معمولا متعلق به از دست دادن آب بدن است. همچنین، رژیم آب ممکن است باعث از دست دادن عضلات شود، که به نوعی مضر است.

رژیم شوک چگونه است؟

رژیم لاغری شوک ادعا می کند که افراد با اضافه وزن زیاد می توانند از طریق این رژیم به کاهش وزن 15 کیلویی در طی 2 هفته دست یابند. در رژیم شوک، ۵ روز با یک رژیم و برنامه غذایی سخت و محدود شروع می ‌شود و سپس ۲ روز به رژیم روزه ‌داری (رژیم فستینگ) قبل از آغاز رژیم شوک باز می ‌گردید. این چرخه یک مرتبه دیگر ادامه پیدا می ‌کند و در نهایت یک روز دیگر با رژیم سخت به اتمام می ‌رسد تا مجموعا ۱۵ روز طول بکشد.

به دلیل اینکه در این رژیم مواد مغذی به شدت محدود می شوند، نمی توان این رژیم را خیلی توصیه کرد. به یاد داشته باشید که این رژیم باید تحت نظر یک پزشک و با رعایت اصول اساسی اجرا شود. چراکه کاهش کالری مصرفی روزانه باید به طور متعادل صورت گیرد و کاهش وزن ناگهانی در طولانی مدت می ‌تواند منجر به آثار جانبی زیادی شود. به این دلیل است که رژیم کالری شماری یکی از رژیم های اصولی است که می توان با آن به یک لاغری اصولی رسید.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 46 تاريخ : شنبه 20 آبان 1402 ساعت: 15:03

عمل اسلیو معده یکی از موثرترین روش ‌های جراحی برای کاهش وزن و بهبود سلامت است. افرادی که قصد انجام این جراحی را دارند، فکر می کنند که با انجام جراحی، سریع به لاغری و کاهش وزن و هیکل مورد نظر خود دست پیدا می کنند. در حالی که انیگونه نیست و با عمل کردن، پروسه لاغری تمام نشده است؛ بلکه تازه شروع می شود. شما با رعایت یک رژیم غذایی مناسب، به مرور زمان وزن اضافی خود را از دست می دهید و در نهایت به وزن دلخواه خود می رسید.

اما داشتن یک رژیم غذایی مناسب قبل از عمل اسلیو معده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به این صورت که یکی از مهم ترین اهداف داشتن رژیم غذایی قبل از عمل، کاهش چربی های کبد است. اما چرا کبد؟ کبد جه ارتباطی به اسلیو معده دارد؟ داخل و اطراف کبد افراد چاق، دارای تجمع زیادی از سلول های چربی است و همین موضوع باعث بزرگ تر شدن کبد در این افراد می شود. به دلیل قرارگیری کبد درست در کنار معده، کبد خیلی بزرگ، انجام جراحی اسلیو معده را برای پزشک سخت ‌تر و انجام آن را برای شما خطرناک ‌تر می‌ کند.

تغذیه قبل از عمل اسلیو معده

قبل از عمل اسلیو معده، برای بهبود وضعیت کبد و آماده ‌سازی بدن برای جراحی، بیمار باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کند. این رژیم غذایی شامل مواد غذایی مانند پروتئین های بدون چربی، سبزیجات و مایعات بدون گاز می شود. جراح اسلیو شما ممکن است برای شما یک رژیم غذایی در نظر بگیرد و به شما پیروی کامل از آن را توصیه کند.

این رژیم حداقل دو هفته قبل از تاریخ جراحی شروع می ‌شود. همچنین، توصیه می‌ شود که دو روز قبل از عمل، مصرف نوشیدنی‌ های بدون گاز و خوراکی‌ های دارای کافئین محدود گردد. در این بازه زمانی کوتاه، شما باید به یک رژیم غذایی شفاف و مایع روی آورید که می تواند شامل آبگوشت، آب، قهوه یا چای بدون کافئین، ژله و بستنی های بدون قند و همینطور شیک پروتئین بدون قند باشد.

همچنین توصیه می شود که از مصرف کالری های غیر مغذی خودداری کنید. از مصرف نوشیدنی های الکل دار اجتناب کنید. پیشنهاد می شود که با پزشک خود در مورد ویتامین ها و مکمل هایتان صحبت کنید تا بدانید چه چیزی را در چه زمانی مصرف کنید. این تدابیر پیش از جراحی باعث می‌ شوند که بدن شما برای عمل اسلیو معده آماده شود و موفقیت این جراحی را افزایش دهد.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 41 تاريخ : شنبه 20 آبان 1402 ساعت: 15:02

امروزه به دلیل گسترش زندگی ماشینی، مصرف بیش از حد غذاهای فست فودی و عدم تحرک، چاقی و اضافه وزن به یکی از بزرگ ترین مشکلات جوامع تبدیل شده است. به همین دلیل روش های زیادی برای کاهش وزن به وجود آمده است، اما بهترین روش لاغری چیست؟ یکی از روش های رایج برای کاهش وزن، انجام جراحی است که به نسبت داشتن رژیم غذایی و ورزش کردن، سرعت بیشتری برای کاهش وزن دارد. عمل اسلیو معده رایج ترین جراحی لاغری است که امروزه طرفداران زیادی دارد. اما با انجام این جراحی، کار شما تمام نمی شود؛ بلکه باید یک سری نکات و مراقبت های بعد از اسلیو معده را رعایت کنید تا به هدف لاغری خود برسید.

جراحی اسلیو معده چیست؟

لازم می دانیم تا قبل از پرداختن به موضوع مراقبت های بعد از عمل اسلیو، توضیح کوتاها درباره خود جراحی اسلیو بدهیم. اسلیو معده تحت بیهوشی عمومی و به روش لاپاراسکوپی انجام می شود. در طول عمل، جراح لاغری 80% از حجم معده را برش داده و از بدن خارج می کند. در نتیجه این عمل و کم شدن حجم معده، غذای مصرفی فرد و میزان کالری دریافتی وی کاهش یافته و بعد از مدتی کاهش وزن اتفاق می افتد.

مهم ترین مراقبت های بعد از اسلیو معده  

بعد از جراحی اسلیو معده باید سبک جدیدی در زندگی خود پیش بگیرید. برخی از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی اسلیو معده را در ادامه توضیح می دهیم:

مراقبت از زخم ها

مراقبت از زخم ها را می توان به عنوان اولین مراقبت بعد از اسلیو معده به حساب آورد. بعد از برش دادن معده، جراح لاغری معده را بخیه می زند. برای اینکه احتمال عفونت در محل بخیه به صفر برسد، باید نکاتی مثل شستن و خشک کردن زخم و تعویض پانسمان را رعایت کرد.

تغذیه بعد از عمل اسلیو معده

رعایت رژیم غذایی بعد از اسلیو معده در مراقبت های بعد از اسلیو نقش بسزایی دارد. در هفت روز اول عمل شما باید مایعات فراوانی میل کنید. باید در هفته دوم هم مانند هفته اول مصرف مایعات داشته باشید با این تفاوت که می توانید مایعات پروتئینی را هم به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

در هفت روز سوم و چهارم بعد از عمل شما می توانید در کنار مایعات، غذاهای جامد نرم و پوره شده استفاده کنید. فقط حواستان باشد که حجم غذایتان باید بسیار کم باشد و به مرور حجم آن را کمی افزایش دهید. با پایان هفته چهارم شما می توانید از غذاهای جامد استفاده کنید.

منبع: weightlossurgery.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 34 تاريخ : دوشنبه 15 آبان 1402 ساعت: 13:54

در رژیم فستینگ که با عنوان رژیم روزه داری نیز شناخته می شود، بدن در طول روز از ذخایر چربی خود استفاده می کند که همین اتفاق باعث لاغری و کاهش وزن در فرد می شود. این ویژگی رژیم فستینگ شبیه به رژیم کتوژنیک است. در این رژیم، پروتئین سوزی کمتری نسبت به بقیه رژیم ها در بدن فرد انجام می شود و بیشتر چربی های ذخیره شده هستند که در این رژیم می سوزند.

کارکرد رژیم فستینگ چگونه است؟

در رژیم فستینگ چون فواصل میان دریافت مواد غذایی زیاد می شود، بدن بعد از این که چند ساعت بدون غذا ماند، ذخایر قندی آن تمام شده و برای تامین انرژی از چربی ‌ها استفاده می کند. این یک نوع تغییر متابولیسم در جهت مثبت است و همان چیزی است که افراد را به نتیجه می رساند.

چندین شیوه متنوع برای برنامه غذایی فستینگ وجود دارد، اما همه آن ها بر پایه انتخاب دوره ‌های زمانی مداوم برای صرف غذا و پس از آن اجتناب از غذا هستند. در نتیجه این رژیم لاغری باعث کاهش کالری دریافتی در طول روز و در نتیجه سوزاندن چربی ها می شود.

انواع رژیم فستینگ

رژیم روزه داری شامل 5 نوع می شود که در ادامه به توضیح هر یک از این روش ها می پردازیم:

فستینگ یک روز در میان

در شایع ‌ترین نوع رژیم روزه داری، افراد به صورت یک روز در میان 500 کالری می‌ خورند. اما در روزهای آزاد مجاز هستند تا هرچه که می‌ خواهند صرف کنند.

رژیم روزه داری 5:2

فستینگ 5:2 در انگلیس بسیار محبوب است و در طی آن فرد 2 روز غیر پیاپی مجاز اند که فقط 500 کالری دریافت کنند. مابقی هفته را می توانند برنامه غذایی عادی خود را دنبال کنند.

رژیم فستینگ جنگجو

در این نوع از رژیم، فرد در طی روز فقط می تواند از میوه ها و سبزیجات استفاده کند؛ اما شب مجاز به مصرف یک وعده شام آزاد می باشد.

فستینگ در یک روز

در این نوع از رژیم، فرد ۲۴ ساعت کامل اما فقط یک یا دو روز در هفته، هیچ گونه غذایی مصرف نمی‌ کند. اما در باقی روزهای هفته برنامه غذایی نرمال خود را دارد.

رژیم 8:16

این رژیم بیشتر از انواع دیگر، شبیه به روزه داری است. در رژیم 8:16 فرد به مدت 16 ساعت نباید چیزی بخورد و 8 ساعت بعدی مجاز است هر غذایی که می خواهد بخورد. رایج ترین بازه زمانی برای این نوع از رژیم فستینگ، این ست که فرد از ساعت 12 ظهر تا 8 شب غذا بخورد و باقی روز را ناشتا باشد.

منبع: dietplanner.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 44 تاريخ : دوشنبه 15 آبان 1402 ساعت: 12:38

بی اختیاری ادرار (Urinary incontinence) یکی از مشکلات شایع و آزاردهنده است که شدت آن می تواند شامل تخلیه ناگهانی ادرار هنگام سرفه یا عطسه و یا نیاز فوری به تخلیه ادرار بدون امکان رفتن به توالت باشد. بی ‌اختیاری ادرار گاهی ممکن است به صورت موقت و گذرا ظاهر شود و با رفع علت زمینه ‌ای آن، بهبود یابد.

قطعا بی اختیاری ادرار بر کیفیت زندگی افراد تاثیر گذاشته و می تواند فعالیت های روزمره افراد را تا حدی مختل کند. برای اینکه به درمان این مشکل بپردازیم، بهتر است به بهترین متخصص ارولوژی مراجعه کرد.

سنگ کلیه؛ یکی از مهم ترین دلایل بی اختیاری ادرار

سنگ‌ کلیه به عنوان یک عامل مهم در بروز بی ‌اختیاری ادرار در نظر گرفته می شود. بی ‌اختیاری ادرار زمانی اتفاق می‌افتد که سنگ‌ ها از کلیه  خارج شده و وارد مثانه می‌ شوند. این موقعیت می‌ تواند منجر به انسداد مجاری ادراری شود و از طرف دیگر، دفع ادرار را به سک پروسه سخت تبدیل کند. اگر مثانه به طور کامل خالی نشود، ممکن است باعث احساس نیاز مداوم به دفع ادرار یا تجربه نشتی ادرار شوند.

راه های درمان بی اختیاری ادرار

روشی که اورولوژیست برای درمان بی اختیاری انتخاب می کند ارتباط مستقیمی به علت بی اختیاری ادرار دارد. در ادامه به برخی از راه‌ های درمانی برای بی ‌اختیاری ادرار در مردان و زنان اشاره می کنیم:

مصرف داروها

با تجویز پزشک، مصرف برخی داروها می‌ تواند به بهبود علائم بی‌ اختیاری ادرار کمک کند. برخی از داروها شامل تزریق کلاژن می ‌شوند که باعث سفت شدن مجرای ادرار می ‌شود و از نشت ادرار جلوگیری می ‌کند.

جراحی برای درمان بی اختیاری ادرار

یکی از گزینه های درمانی برای درمان این مسئله، جراحی است. برخی از انواع عمل ‌های جراحی شامل تزریق بوتاکس داخل مثانه، تحریک عصب خاص (Sacral Nerve Stimulation) و بزرگ کردن مثانه با روده (Cystoplasty) هستند. هر کدام از این روش ها با توجه به علت مشکل و شدت آن توسط اورورلوژیست انتخاب می شود.

برخی اصلاحات رفتاری برای درمان بی اختیاری ادرار

  • کاهش مصرف کافئین
  • کاهش مصرف الکل
  • پرهیز از انجام فعالیت ‌های فیزیکی سنگین
  • کاهش وزن در صورت چاقی
  • دوری از مصرف مواد غذایی تند و تحریک کننده ادرار
  • انجام ورزش های کگل برای درمان بی اختیاری ادرار

لازم به ذکر است که تمرینات کگل به شما کمک می ‌کنند تا عضلات کف لگن را تقویت کنید. این تمرینات شامل انقباض و رها کردن عضلات کف لگن است و می ‌توانند به بهبود کنترل ادرار و کاهش نشت ادرار کمک کنند.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 43 تاريخ : يکشنبه 14 آبان 1402 ساعت: 19:52

اورولوژی یک شاخه از علم پزشکی است که به تشخیص، درمان و مدیریت مشکلات دستگاه تناسلی در آقایان و در بعضی موارد بانوان می پردازد. این تخصص به مطالعه و درمان بیماری ‌هایی مانند سرطان پروستات، بزرگ‌ شدن غده پروستات، سنگ کلیه، عفونت ‌های مجاری ادراری و اختلالات جنسی می ‌پردازد. در این مقاله قصد داریم درباره مشکلات کلیوی که توسط این متخصص قابل درمان است صحبت کنیم.

سنگ کلیه

سنگ کلیه اندازه های مختلفی دارد و معمولا در دستگاه ادراری شکل می گیرد.  در بیشتر موارد اندازه این سنگ ها به اندازه یک نخود معمولی است، اما در بعضی شرایط می تواند بزرگ تر و یا حتی کوچک تر نیز باشد. سنگ ‌های کوچک معمولا به طور طبیعی از دستگاه ادراری خارج می ‌شوند، اما در مواردی که سنگ ‌ها بزرگ ‌تر باشند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

افرادی بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند که به اندازه ناکافی مایعات می نوشند و یا در خانواده سابقه ابتلا به سنگ کلیه را دارند. بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و وجود کلسیم اضافی در ادرار نیز می توانند عواملی باشند که در ایجاد سنگ کلیه موثر هستند.

سرطان کلیه

کلیه ها یکی از اعضای مهم دستگاه ادرار است. به طور غیر قطع عواملی چون سیگار کشیدن، چاقی، فشار خون بالا و وجود تاریخچه خانوادگی می توانند از عوامل به وجود آورنده سرطان کلیه باشند. اگر علائم سرطان کلیه را بشناسیم، می توانیم زودتر آن را تشخیص داده و زودتر اقدام به درمان کنیم. از جمله علائمی که ممکن است نشان از این بیماری داشته باشد وجود خون در ادرار، حضور توده در منطقه کلیه، درد در پهلو، احساس خستگی زیاد، کاهش اشتها، تب، درد در استخوان‌ ها و افزایش فشار خون است.

عفونت کلیه

ایم عفونت از یکی از انواع عفونت ادراری و معمولا از مثانه شروع می شود و به سرعت به یک یا هر دو کلیه سرایت می کند. این عفونت بسیار جدی است و سریعا باید درمان شود. در صورتی که این عفونت سریع درمان نشود، می تواند به کلیه ها آسیب برساند. اگر نشانه‌ هایی مانند تب و لرز، درد در منطقه پهلو، درد شکم، تکرر ادرار، سوزش هنگام ادرارکردن و تهوع و استفراغ شدید تجربه می ‌کنید، باید بلافاصله به متخصص ارولوژی مراجعه کرده و درمان را شروع کنید.

لازم به ذکر است که بهترین متخصص ارولوژی در تهران قادر است تمامی این وظایف را با حرفه‌ ای ترین شیوه‌ ها انجام داده و به بهترین نحو مدیریت کند.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 43 تاريخ : يکشنبه 14 آبان 1402 ساعت: 19:52